Huomenna hän tulee

Junnaavat hallitusneuvottelut näyttävät olevan lähellä maalia. Neuvotteluista tihkuneet tiedot kertovat, että kokoomus haluaa runnoa työmarkkinauudistuksia nopeasti läpi ja antaa heti alkuun vakuuttavan kuvan leikkauksista. Mistä miljardeja lopulta kertyy, jää erilaisten tulkintojen varaan.

15.6.2023 | Pääkirjoitus

Petteri Orpo Säätytalolla 15.6. Kuva: Lauri Heikkinen

Yksittäisiä väripisteitä läheltä katsomalla ei pointillistisella täplätyylillä tehdyn taulun koko kuva hahmotu. Samalla tapaa tiedot hallitusohjelmasta eivät vielä muodosta selkeää maisemaa, mutta värit toki jo erottuvat.

Säätytalon ennätyksellinen pari kuukautta kestänyt ovilive lähenee loppuaan. Aamupäivällä hallitusta muodostava Petteri Orpo ilmoitti tavoitteeksi, että tänään tulee valmista. Hallitusohjelmanivaskaa ei kuitenkaan ole luvassa saman tien vaan huomenna – ehkä.

Hajanaisista eri medioille vuodetuista tiedoista voi kuitenkin jo nostaa muutamia esimerkkejä seuraavan hallituksen aikeista. Autot kuuluu teille -puolue eli kokoomus on tiukassa kimpassa perussuomalaisten kanssa päätymässä takaamaan bensan pumppuhinnan tason. Sitä ollaan ilmeisesti valmiita tukemaan muun muassa erittäin oudolla tavalla eli niin sanottuja seuraamusmaksuja alentamalla. Polttoaineiden jakelijat voisivat siis rikkoa jakeluvelvoitetta eli vähentää uusiutuvien polttoaineiden lisäämistä bensiiniin.

Jakeluvelvoitteesta tingittiin jo viime vuonna Venäjän sodan seurausten vuoksi. Jo silloin nousi epäilys, että kun kerran sovitusta systeemistä livetään tilapäisten ongelmien vuoksi, niin tie on auki veivaamiselle. Juuri näin on käynyt.

Jakeluvelvoite pitäisi olla 28 prosenttia jo ensi vuonna ja nousta siitä asteittain 34 prosenttiin vuonna 2030 ja sen jälkeen. Nyt vuodetut suunnitelmat puhuvat selvää kieltä: muodostuva oikeistohallitus ei taivu näihin prosentteihin.  Tämän vuoden 13,5 prosentista pitäisi kerralla hypätä 28:aan.  

Bensaratkaisu on paitsi ilmastotoimien vastainen myös kallis. Ilmastotoimissa pitäisi edetä johdonmukaisesti ja tehdä niitä mahdollisimman kustannustehokkaasti, sillä kustannettavaa on paljon.  

Pumppuhinnan alhaisena pitäminen hyödyttää sitä paitsi eniten niitä, jotka ajavat isoilla autoilla paljon. Tilastot kertovat selvästi, että näitä löytyy eniten kaupunkien hyvätuloisten joukosta.

Jos muutkin ilmastotoimet ovat tätä tasoa, ei hyvältä näytä.

Petteri Orpon iso teema on velka, velka ja velka. Hänen hallituksensa ohjelma näyttää kuitenkin katsovan vain lähelle, niihin väritäpliin.

Petteri Orpon iso teema on velka, velka ja velka. Hänen hallituksensa ohjelma näyttää kuitenkin katsovan vain lähelle, niihin väritäpliin. Julkisen talouden kestävyyttä pitää katsoa riittävän kaukaa niin, että nähdään laaja ja kauaskantoinen kuva. Mihin Suomi on menossa lähivuosikymmeninä, ei pelkästään seuraavan hallituskauden aikana.

Laajassa kuvassa talous nousee, kun osaamme hyödyntää vihreän siirtymän mahdollisuuksia. Suomella pitää olla koulutettua, osaavaa työvoimaa ja työhön haluaville on oltava rajat avoinna. Hyvinvointia pitää rakentaa niin, että ehkäisemme syrjäytymistä, ja tässä tarvitaan paitsi koulutusmahdollisuuksia ja mielenterveyspalveluja myös päihdekuntoutusta ja lapsiperheköyhyyden poistamista.

Näistä teemoista ei hallitusneuvotteluista ole tihkunut ilahduttavia tietoja. Esimerkiksi asumistuen vähentäminen voi viedä aivan väärään suuntaan, samoin työhön tulevien maahanmuuttajien tulorajan nosto.

Kokoomus nousi vaalien suurimmaksi puolueeksi talousteemalla, ja siitä saa Sanna Marinin viisikkohallitus syyttää osin myös itseään. Korona sotki taloutta monilla tavoin ympäri maailman, mutta viime vuonna koko hallitus lähti aivan liian helposti mukaan lähinnä keskustan ajamiin ehdotuksiin. Jo mainitun jakeluvelvoitteen muutoksen lisäksi päätettiin avokätisestä sähkön alvin alennuksesta ja sadan miljoonan euron ylimääräisestä lapsilisästä. Ne olivat virheitä.

Näistä sadoista miljoonista on kuitenkin pitkä matka niihin miljardeihin, joita Orpo haluaa nyt pikapikaa säästää. Miljardileikkausten määrä ja aikataulutus ei miellytä tulevia oppositiopuolueita, mutta eipä se saa tukea suomalaisilta ekonomisteiltakaan.

15.6.2023 11:28

Tilaa uutiskirje!

Teemme Verdeä pääosin vapaaehtoisvoimin. Voit tukea vihreää journalismia tilaamalla viikoittaisen uutiskirjeen.

1 Kommentti

  1. Toivottavasti joku jakelija pitää myynnissä myös polttoaineen, jossa jakeluvelvoite toteutuu täysimääräisenä. Hinta on tietysti korkeampi, mutta mitä siitä, jos voi käyttää puhtaalla omalla tunnolla. Minusta tulisi heti tuon jakelijan asiakas.

Lähetä kommentti

Kuuntele Verden podcastia!

Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon

Kuuntele Verden podcastia: Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon