Kysely: Yhdysvaltalaisbrändien tai -kauppojen käyttöä vähentänyt 40 prosenttia kuluttajista

Trumpin tullipäätökset ja turvallisuuspolitiikka vaikuttavat: tuoreen kyselyn mukaan 40 prosenttia suomalaisista on jo vähentänyt yhdysvaltalaisbrändien tuotteiden ostamista tai verkkokauppojen käyttöä. Erityisesti naiset ja vanhemmat kuluttajat boikotoivat.

Kysely: Yhdysvaltalaisbrändien tai -kauppojen käyttöä vähentänyt 40 prosenttia kuluttajista
Kuvankäsittely: Anton Satamo

Yhdysvaltain politiikan ja talouspäätösten ympärillä on käyty kiivasta keskustelua erityisesti Donald Trumpin valinnan jälkeen. Tuoreen kyselytutkimuksen perusteella vaikutukset ulottuvat myös suomalaiskuluttajien ostopäätöksiin. Kyselyyn vastanneista peräti 40 prosenttia kertoo jo vähentäneensä yhdysvaltalaisten brändien tuotteiden ostamista tai verkkokauppojen käyttöä. Vastaajista 23 prosenttia on aikeissa vähentää. Kyselyn teetti hintavertailupalvelu Hintaopas.fi.

“Luvut ovat yllättävän korkeita. Vastaajista lähes kaksi kolmasosaa on joko vähentänyt tai harkitsee vähentävänsä amerikkalaisten brändien ostamista tai verkkokauppojen käyttöä johtuen viime kuukausien poliittisista tapahtumista”, kommentoi Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett

Erityisen yleistä boikotointi on naisten ja vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Naisvastaajista 45 prosenttia on jo vähentänyt yhdysvaltalaisten brändien tai kauppojen käyttöä, kun miehissä vastaava luku on 35 prosenttia. 

Eri ikäryhmien osalta 45–54-vuotiaiden keskuudessa jo yhdysvaltalaistuotteiden kulutustaan vähentäneiden osuus on 41 prosenttia, 55–64-vuotiaiden keskuudessa 49 prosenttia ja yli 65-vuotiaiden vastaajien kohdalla peräti 51 prosenttia eli yli puolet vastaajista. Ero ikäluokkien välillä on varsin suuri, sillä kaikissa 18–44 ikävuoden väliin sijoittuvissa ikäryhmissä boikotoijien osuus asettuu noin 30 prosenttiin. 

“On erittäin mielenkiintoista seurata, mihin suuntaan tämä trendi kehittyy ja kuinka pitkään kuluttajat osoittavat mielipiteitään ostopäätöstensä kautta. Monet yhdysvaltalaisbrändit esimerkiksi tietokoneiden, matkapuhelinten, sosiaalisen median verkostojen ja suoratoistopalveluiden saralla ovat tietysti vakiintuneet suomalaisten kulutustottumuksiin hyvin vahvasti, eikä eurooppalaisia vaihtoehtoja ole välttämättä saatavilla”, Matinvesi-Bassett toteaa. 

"Jos boikottiaalto voimistuu, se voi kuitenkin tarjota suomalaisille ja eurooppalaisille brändeille ja verkkokaupoille harvinaisen tilaisuuden nostaa markkinaosuuttaan."

Kyselyn yhteydessä mainittiin esimerkkeinä yhdysvaltalaisista brändeistä Amazon, Apple, Coca-Cola, Whirlpool, Harley-Davidson ja Tesla.

Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 20.-23. maaliskuuta 2025. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Euroopan-laajuinen trendi? 

Presidentti Trump on nostattanut kohua muun muassa tullipäätöksillään ja turvallisuuspoliittisilla linjauksillaan. Suomalaiskuluttajat eivät ole ainoita, jotka ovat reagoineet asiaan ostopäätösten kautta. Hintaoppaan rinnakkaisyhtiö teetti Ranskassa vastaavanlaisen kyselyn, ja myös ranskalaisvastaajista 55 prosenttia on joko aloittanut yhdysvaltalaisten teknologiatuotteiden boikotoinnin tai suunnittelee sitä. Myös Ruotsissa on havaittavissa vastaavanlaista liikehdintää. 

“Huomionarvoista on kuitenkin se, että ranskalaisista noin 40 prosenttia kokee, että vaihtoehtoisia ranskalaisia tai eurooppalaisia verkkokauppoja tai korkean teknologian tuotteita ei ole saatavilla toiveista huolimatta. Tämä on tietysti koko Euroopan kannalta hyvin merkittävä kysymys pitkällä aikavälillä”, Matinvesi-Bassett kommentoi.   

Ruotsissa Lundin yliopiston tuore tutkimus kertoo puolestaan, että enemmistö ruotsalaisista olisi valmis lopettamaan käyttämiensä yhdysvaltalaisten tuotemerkkien oston tai vaihtamaan ne muualla tuotettuihin vaihtoehtoihin. Lähes 20 prosenttia vastaajista on jo aloittanut jonkin yhdysvaltalaismerkin boikotoinnin. 

Lue lisää