Helsinki Seriös – vakavasti otettava kamarimusiikkisarja
Koronapandemian laannuttua Helsinki sai uuden uljaan kamarimusiikkikonserttien sarjan. Joka kuukausi kuullaan korkean tason sunnuntaikonsertti, jossa esiintyy sekä koti- että ulkomaalaisia musiikkitaivaan kirkkaimpia tähtiä Sibelius-Akatemian konserttisalissa, kirjoittaa Tuulikki Närhinsalo.

Tuulikki Närhinsalo
Koronapandemia koetteli kovin kourin kulttuurielämää sen kaikilla sektoreilla. Konsertteja janoavat ihmiset kaipasivat kiihkeästi elävää musiikkia jazzista sinfoniaan, etnosta kamarimusiikkiin, oopperasta iskelmään, musikaalista barokkiin ja heavymetallista aikamme uusimpaan taidemusiikkiin – ja kaikkea näiden välillä. Kun salit vihdoin aukenivat, ne musiikkitoimijat, joita koronarajoitukset eivät olleet näännyttäneet toimintakyvyttömiksi, alkoivat organisoitua entiseen malliin. Syntyi myös uusia avauksia, ja niistä Helsinki Seriös on yksi kiinnostavimmista.
Toiminta-ajatus on simppeli: tarjotaan korkeatasoinen sunnuntaikonsertti kerran kuussa perinteisessä Sibelius-Akatemian konserttisalissa. Konserttisarjan nimessä on jekku: siihen haluttiin kotikaupungin nimi – ja ö-kirjain. Veikkaan, että toiminnan alkuunpanijoiden eli Minna Lindgrenin, Hannele Eklundin, Elina Vähälän, Atte Kilpeläisen ja Jukka Untamalan miettiessä kesäisellä terassilla nimeä sarjalle, heistä jonkun suusta kuului ajatusviiva ”öööö” niin soinnikkaasti, että se pääsi nimeen. Toki fiiniltä kalskahtava seriös, ”seriöösi”, matkien ranskan sanaa serioux (no niin, joka siis pohjaa latinan severus-adjektiiviin, huomauttaisi joku kuitenkin), antaa tuntuman vakavissaan tehdystä – juhlallisestakin – toiminnasta, jonka ei tietenkään tarvitse tarjota pelkästään ns. vakavaa musiikkia. Ja mikä sitten on vakavaa musiikkia? Sitä sietää pureskella.
Sunnuntaina 21.9. oli tämän syksyn toinen konsertti. Vuoden 2014 Turun sellokilpailun 20-vuotiaana voittaneesta Senja Rummukaisesta on kasvanut myös useissa kansainvälisissä kilpailuissa mainetta niittänyt, maailmalla kysytty solisti ja kamarimuusikko. Hänen kanssaan lavalla olivat loistavat viulisti Fedor Rudin ja pianisti Boris Kusnezov. Monipuolisen ohjelmakattauksen alkupala, W.A. Mozartin C-duuri-pianotrio pani kuulijan veret iloisesti liikkeelle energisellä ja tarkalla tulkinnallaan. Maurice Ravelin sonaatin viululle ja sellolle painopiste on sen hitaassa osassa, joka sai ihanasti viipyilevän tulkinnan. Muissakin osissa kuultiin sointiväreillä leikittelyä ja vauhdin hurmaa. Ne toivat mukavasti esiin sitä hienoista unkarilaisaromia, jolla teosta on paikoin maustettu. Yhdessä soittamisen ilo sekä kuului että näkyi.
Rummukaisen ja Kusnezovin tulkinta Claude Debussyn sonaatista sellolle ja pianolle oli yksinkertaisesti täydellisen ihana, viimeistelty ja lämmintunnelmainen. Maurice Ravelin Tzigane oli supervirtuoosin leikkisää mustalaisprimastelua leiskuvimmillaan.
Edison Denisov oli aikanaan yksi silmätikuista Neuvostoliiton musiikkielämässä yhdessä mm. Sofia Gubaidulinan kanssa. Hänen 1. pianotrionsa vuodelta 1954, omistettu Dmitri Šostakovitšille, on kiintoisa esimerkki nuoren miehen kiltistä säveltämisestä ennen kunnon irtiottoa neuvostonormien vaatimuksista. Jotenkin söpöstä ja vähän naivistakin teoksesta henkii ihailu Šostakovitšia, säveltäjän mentoria ja suunnannäyttäjää kohtaan. Kaukana on se Denisov, jonka teoksia 1960-luvulla alkoi soida kaikilla läntisillä nykymusiikkifoorumeilla osoituksena ajan avantgardismin murtautumisesta Neuvostoliittoon. Denisov itse ei päässyt teostensa suosiota todistamaan, hänet pidettiin tiukasti rautaesiripun sisäpuolella. Konsertin päättänyt pianotrio sai upean, mahdollisimman ymmärtäväisen tulkinnan; olihan viulua soittamassa säveltäjän pojanpoika.
Seuraava Helsinki Seriös -konsertti on 19.10. Silloin kuullaan loistavan kreikkalaissopraanon, Aphrodite Patoulidoun ja lied-pianistien eliittiin kuuluvan Keval Shahin runsaasti ja monipuolisesti katettu lied-tarjotin, säveltäjinä mm. Schubert, Loewe, Britten, Sibelius, Saint-Saëns ja Crumb.
Helsinki Seriös Sibelius-Akatemian konserttisalissa 21.9.2025. Senja Rummukainen, sello, Fedor Rudin, viulu ja Boris Kusnezov, piano. Säveltäjät Mozart, Ravel, Debussy ja Denisov.