Käytettyjen autojen maahantuonti kasvattaa yhä nopeammin Suomen sähköautokantaa

Sähköautojen tuotanto takkuaa ja autoja joutuu jonottamaan jopa kuukausia. Suomeen tuodaan yhä enemmän käytettyjä täyssähköautoja ja lataushybridejä muun muassa Saksasta.

23.8.2022 | Liikenne

Kuva: Merja Wesander/Helsinkikuvia

Suomessa oli kesäkuun lopussa 92 000 lataushybridiä (3,3 % henkilöautokannasta) ja 33 000 täyssähköautoa (1,2 % henkilöautokannasta). Prosenttiosuudet ovat vielä pieniä, mutta kasvuvauhti on kovaa – täyssähköautojen määrä on yli tuplaantunut viime vuoden kesäkuuhun verrattuna.

Data: Traficom Kuva: Ville Seppälä

Hallituksen tavoite vuodelle 2030 on 700 000 sähköautoja, joista vähintään puolet täyssähköisiä. Tämän on laskettu auttavan puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen päästövähennystavoitteita saatetaan uusien nielulaskelmien myötä joutua kuitenkin kiristämään, jotta Suomen 2035-hiilineutraaliustavoite toteutuisi. Sähköautoja tarvitaan joka tapauksessa vielä huomattavasti lisää.

Autojen tuotanto takkuaa

Täyssähköautojen osuus kaikista ensirekisteröidyistä autoista on kasvanut viime vuosina nopeasti, ja se oli alkuvuonna 13,9 prosenttia. Täyssähköautoja on tavanomaisesti rekisteröity vilkkaammin vuoden loppupuolella, ja vuotuisen keskiarvon voikin olettaa vielä nousevan huomattavasti.

Kuva: Ville Seppälä

Suomi on jonkin verran EU:n keskiarvoa edellä täyssähköautojen ensirekisteröintiosuudessa ja huomasti edellä lataushybridien osuudessa. Lataushybridien osuus on kuitenkin sekä Suomessa että EU:ssa laajemmin saavuttamassa tai saavuttanut lakipisteensä. Muun muassa latausinfran parantumisen vuoksi ostajat ovat luottavaisempia sijoittamaan täyssähköautoihin, eivätkä tartu hybridien kaltaisiin kompromissiratkaisuihin. 

Ilman häiriöitäkin sähköautojen tuotanto on paljon kysyntää jäljessä, ja jonot tilauksesta auton saamiseen ovat yleensä vähintään kuukausien mittaisia. 

Täyssähköautojen ensirekisteröinnin kasvu voisi olla silti nopeampaakin. Esimerkiksi amerikkalaisen autovalmistaja Teslan tuotanto Kiinassa on alkuvuonna kärsinyt koronarajoituksista ja Volkswagenin tuotanto Ukrainasta saatavien osien huonosta saatavuudesta. Ilman häiriöitäkin sähköautojen tuotanto on paljon kysyntää jäljessä, ja jonot tilauksesta auton saamiseen ovat yleensä vähintään kuukausien mittaisia. 

Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat ylipäätään laskeneet viime vuosina. Laskun syynä on komponenttipulan ja tuotanto-ongelmien lisäksi ainakin epävarma maailmantaloudellinen tilanne.

Automarkkina on myös laajemmin taitoskohdassa. Polttomoottoriautojen vaihtoarvo heikkenee sähköautojen edetessä, mutta sähköautoja ei vielä kuitenkaan ole hyvin saatavilla tai niiden latausinfra ei ole tarpeeksi kehittynyt. Moni auton ostoa harkitseva odottaa nyt muutosta ja ajaa siihen saakka entistä pidempään vanhalla bensa- tai dieselautollaan.

Autovero ja sähkön hinta houkuttelevat 

Käytettyjen täyssähköautojen suosio on viime aikoina kasvanut, sillä niitä ei tarvitse jonottaa, kuten uusia. Käytettyjä on sähköautokannan vanhentuessa myös enemmän saatavilla ja myynti on kasvanut vuoden aikana kovaa haipakkaa. Heinäkuussa Suomeen tuotiin ensimmäistä kertaa enemmän käytettyjä täyssähköautoja kuin käytettyjä bensa-autoja. Lataushybridit olivat menneet ohi jo monta kuukautta aiemmin. Heinäkuu on myös toistaiseksi ainut kuukausi, kun käytettynä tuotujen täyssähköautojen määrä oli suurempi kuin ensirekisteröityjen täyssähköautojen määrä. 

Data: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom Kuva: Ville Seppälä

Suomen täyssähköautokanta kasvoi vuoden toisella neljänneksellä  5 442 autolla. Kun ensirekisteröintejä oli 2 910 ja käytettynä tuotiin 2 569 autoa, niin Suomesta vietiin pois tai otettiin pois käytöstä 57 autoa. Maahan siis tuodaan nettona selkeästi enemmän käytettyjä täyssähköautoja kuin mitä täältä viedään. 

Suomessa sähkön hinta on EU:n keskitasoon verrattuna matala ja liikennepolttoaineiden hinta taas suhteessa korkea.

Suomen suosiolle käytettyjen sähköautojen kohdemaana on syynsä. Suomessa sähkön hinta on EU:n keskitasoon verrattuna matala ja liikennepolttoaineiden hinta taas suhteessa korkea. Tämä tekee sähköautojen käytöstä Suomessa useita muita maita houkuttelevampaa.  Tuontia edistää myös viime vuoden lopulla päätetty täyssähköautojen autoveron laskeminen nollaan. Autoveroa maksetaan kaikista Suomeen rekisteröitävistä autoista, sekä uusista että ulkomailta käytettynä tuotavista.

Monessa muussakin maassa on ollut käytössä tukia uusien sähköautojen hankintaan. Esimerkiksi Saksassa tuettuna ostettuja sähköautoja saa myydä eteenpäin vasta puolen vuoden kuluttua rekisteröinnistä. Yhä useampi tuettuna ostettu sähköauto on nyt yli puoli vuotta vanha ja tuotavissa Suomeen.

Suomi on ilmastonäkökulmastakin katsoen hyvä kohdemaa sähköautoille, sillä sähköntuotantomme päästöt ovat keskimääräistä pienemmät ja yhä vahvassa laskussa. Meillä autoilun sähköistymisen tuoma päästövähennys on siis verrattain suuri. 

Edit 24.8.2022: Tarkennettu sähköautojen nettotuontia.

Ville Seppälä
Kirjoittaja on Viite - Tieteen ja teknologian vihreiden puheenjohtaja

23.8.2022 8:19

Tilaa uutiskirje!

Teemme Verdeä pääosin vapaaehtoisvoimin. Voit tukea vihreää journalismia tilaamalla viikoittaisen uutiskirjeen.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Kuuntele Verden podcastia!

Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon

Kuuntele Verden podcastia: Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon