Miksei satamatunnelista tehdä kannattavuuslaskelmaa?
Helsinkiin suunniteltua Satamatunnelia viedään poikkeuksellisesti eteenpäin ilman kattavaa hyöty-kustannuslaskelmaa, ihmetellään vihreiden valtuustoryhmässä.
Normaalisti kaupungin liikennehankkeista laaditaan hyöty-kustannuslaskelma. Satamatunnelista laskelmaa ei ole tehty siitä huolimatta, että kaupungin liikennehankkeiden käsittelyohje näin yksiselitteisesti linjaa. Päättäjät eivät ole myöskään saaneet käyttöönsä Helsingin Sataman teettämää arviota tunneli-investoinnin liiketaloudellisesta kannattavuudesta.
“Tulemme vaatimaan asian palauttamista valmisteluun siten, että päätöksenteon tueksi saadaan kattava hyöty-kustannuslaskelma ja investoinnin kannattavuuslaskelma” kommentoi vihreiden kaupunginhallituksen jäsen Suvi Pulkkinen.
Hankkeen vaatima investointi on tässä vaiheessa arvioitu 320 miljoonaksi euroksi. Lisäksi tunnelin suuaukolle suunniteltu sijainti tulee estämään tuhansien asuntojen ja työpaikkojen rakentamisen.
"Nykyinen tunnelilinjaus heikentää merkittävästi Salmisaaren kehittämismahdollisuuksia ja tarkoittaa Helsingille huomattavaa menetystä sekä rakennusoikeutena että tulevina verotuloina. Tämän kokoluokan päätöksiä ei tulisi tehdä näin puutteellisilla tiedoilla", Pulkkinen sanoo.
Tunnelin rahoitusmalli nojaa oletukseen keskusta-alueen satamien liikennemäärien kasvusta. Viime vuosien kehitys osoittaa kuitenkin rahtiliikenteen kasvun painottuneen Vuosaareen. Mikäli hanke toteutettaisiin ilman veronkorotuksia tai leikkauksia kaupungin palveluihin, kustannukset kohdistuisivat sataman käyttäjille, eli käytännössä logistiikka- ja vientiyrityksille. Arvioitu lisäkuormitus olisi 10–20 miljoonaa euroa vuodessa.
“On vaikea nähdä, miten tunneli-investoinnin aiheuttamat lisäkustannukset vahvistaisivat Helsingin asemaa Suomen johtavana kaupan ja liiketoiminnan keskuksena” Pulkkinen sanoo.
Kaupunginhallitus on nyt käsitellyt satamatunnelin jatkoa kolmessa peräkkäisessä kokouksessaan, ja päätti maanantaina siirtää päätöksentekoa vielä viikolla eteenpäin.