Kuusamon Kouvervaaran kairausputket suljetaan pysyvästi
Geologian tutkimuskeskus (GTK) on saanut päätökseen jatkotutkimukset koskien vanhoja kairausputkia Kouvervaaralla. Pohjavettä purkavien putkien vedessä havaittiin kohonneita radonaktiivisuuksia ja metallipitoisuuksia, mutta pienialaisesti.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus antoi Geologian tutkimuskeskus GTK:lle vuonna 2023 hallintopakkopäätöksen vanhojen kairausputkien alapuolisten purosedimenttien tilan ja kunnostustarpeen selvittämisestä Kouvervaaran alueella Kuusamossa.
Geologian tutkimuskeskus GTK suoritti uraani- ja kultakobolttiesiintymiin liittyviä kairauksia Kouvervaaralla 1970- ja 1980-luvuilla. Alueelle jätettiin tuolloin myöhempää tutkimusta varten maan pinnalle kairausputkia, joista osa purkaa pohjavettä ympäristöön.
Kohonneet pitoisuudet sijaitsevat kairausputkien läheisyydessä
Kartoituksessa löydettiin yhteensä 83 kohdetta, joista 63 kohteessa oli maanpäällinen kairausputki. Näistä 27 purki pohjavettä ympäristöön.
Vesinäytteissä havaittiin paikoin kohonneita uraani-, radon-, radiolyijy-, arseeni- ja kobolttipitoisuuksia. Uraanipitoisuudet olivat yhden kairausputken näytteessä yli talousveden laaturajan. Radonpitoisuudet ylittivät laatusuositukset useissa näytteissä, mutta radon haihtuu nopeasti veden purkautuessa maan pinnalle.
Purovesien sedimenttinäytteiden perusteella haitallisten aineiden korkeammat pitoisuudet rajoittuivat kairausputkien läheisyyteen. Haitallisia aineita ei havaittu ympäristössä laajemmin. Kohonneet pitoisuudet ovat myös alueelle luontaisia. Luonnollista taustapitoisuutta edustavien lähteiden ja purojen sedimenttinäytteissä esiintyi kohonneita metallien ja radionuklidien pitoisuuksia.
Pohjavettä purkavat kairausputket suljetaan pysyvästi
Selvitysten perusteella haitalliset aineet esiintyvät pienialaisesti kairausputkien läheisyydessä. Laajamittainen purosedimenttien kunnostus voisi aiheuttaa haittaa suojelluille luontotyypeille. Tämän vuoksi ensisijaisena toimenpiteenä kaikki pohjavettä purkavat kairausputket suljetaan pysyvästi pikabetonilla vuosien 2026–2027 aikana. Lisäksi loput maanpäälliset kairausputket katkaistaan ja maisemoidaan.