Koverharin protesti päättyi, mutta hiilikuljetusten loppua ei vielä näy

Venäjältä Suomen läpi kulkeva transitoliikenne on hämmennyksen tilassa nopeiden muutosten vuoksi. Elokapinan aktiivit nostivat hiilikuljetukset julkisuuteen Koverharissa pysäyttämällä hiilijunan. Poliisi on nyt poistanut aktivistit, mutta kuljetusten jatko on auki sillä hiili ei vielä kuulu Venäjä-pakotteiden piiriin. VR Transpoint vetäytyy toiminnasta, mutta vasta kun sopimukset loppuvat.

27.4.2022 | Yhteiskunta

Elokapina esti hiilijunan pääsyn Koverharin satamaan Hangossa. Kuva: Hannu Tuominen

Elokapinan ja Greenpeacen aktivistien protesti Hangon Koverharissa on päättynyt. Leiri ehti olla venäläistä hiiltä kuljettavan junan esteenä reilun viikon, kunnes poliisi hajotti leirin viime torstaina. Leiriläisten toiminta nosti julkisuuteen sen, että samalla kun Venäjän hyökkäyssota tuomitaan, hiilen ja muunkin tavaran tuonti jatkuu.

Venäläisen tavaraliikenteen kulku Suomeen tai Suomen kautta muualle maailmaan on selkeästi vähentynyt Ukrainan sodan alettua.  VR Transpoint kertoo tiedotteessaan, että rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat maaliskuussa 21 % viime vuoteen verrattuna. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit laskivat maaliskuussa 16 % ja kansainvälinen liikenne 29 % viime vuoteen verrattuna.

Kotimaan kuljetusten vähentymistä selittää UPM:n lakko, kansainvälistä taas Ukrainan sota. Monet suomalaiset tai kansainväliset yritykset eivät enää halua ostaa venäläistä tavaraa tai eivät uskalla lähettää sitä rautateitse Venäjälle tai Venäjän läpi Aasiaan.

Transitoyritykset hämmentyneitä

Transitoliikenne on tällä hetkellä vähintäänkin hämmennyksen tilassa. Esimerkiksi VR Transpoint ehti kertoa liikenteen loppumisesta (27.3.), jälleen alkamisesta (30.3.) ja taas Venäjän tavaraliikenteen ”hallitusta pysäyttämisestä (6.4.).  Lue lisää Elokapinan leiristä ja VR:n toimista tästä.

VR Transpoint ei tarkenna, milloin toiminta loppuu. Alalla ovat tyypillisiä pitkät, useiden kuukausien sopimukset.

Viime kesänä julkaistun selvityksen mukaan Venäjän transitoliikenne tuo vuosittain Suomen kansantalouteen noin 200 miljoonan euron tulot.  Satamaverkko on tiheä ja ratayhteys Venäjälle on ollut toimiva. Transitoliikenteen kasvumahdollisuuksia on pidetty merkittävinä. Tässä on yksi osoitus siitä, miten huolettomasti Venäjän maariskiin on suhtauduttu: satamat ja satamaoperaattorit ovat investoineet viime vuosina satoja miljoonia euroja transitoliikenteeseen.

Nyt on satamissa ja rautateillä näkyvissä toisenlaiset ajat. Ukrainan sota ja sitä seuranneet pakotteet laittavat ennusteet uusiksi.

Transitoliikenneyhdistyksen hallituksen jäsen ja Rauanheimo Oy:n toimitusjohtaja Tero Kosonen sanoo, että kuljetussopimuksia tehdään alalla usein jopa kalenterivuodeksi.

”Sen jälkeen kun VR lopettaa niin junakuljetukset tosiaan loppuvat tykkänään, ellei kukaan muu lähde rautatieoperaattoriksi.”

Kosonen ei lähde arvailemaan, voisiko näin käydä. Rauanheimolla on toimintaa kaikissa Suomen syväsatamissa ja se on osa KWH Logistics-yhtiötä. Yhtiöt ovat ilmoittaneet, että pakotteiden ulkopuolisen transitorahdin käsittely jatkuu, mutta uusia sopimuksia ei tehdä, eikä umpeutuvia sopimuksia uusita. Voimassa olevat sopimukset koskevat hiiltä ja lannoitteita, jotka eivät ole sanktioiden piirissä.

Suomessa toimii VR Transpointin lisäksi vain kaksi operaattoria, Fenniarail ja virolainen Operail.  Kotimaan tavaraliikenteen monopoli purettiin vasta 15 vuotta sitten ja Suomen ja Venäjän välinen vasta kuusi vuotta sitten.

Fenniaraililla ei ole suunnitelmia Venäjän-liikenteen jatkamiseksi, kun VR lopettaa.

”Tätä arvioidaan lähiaikoina, tilanne on muuttunut kuukaudessa niin nopeasti, ettei muuta nyt osaa sanoa”, sanoo Fenniarailin toimitusjohtaja Juha Hakavuori.

VR on ollut iso operaattori, jonka toimintaa ei olisikaan helppo noin vain jatkaa. Uuden operaattorin pitäisi myös saada solmittua sopimus Venäjän rautatieyhtiö RZD:n kanssa. Fenniarail on tarjonnut kuljetuksia Venäjälle vasta nelisen vuotta, yhteistyössä VR:n kanssa, eikä sillä ole käytössään kuin kuusi veturia. Virolaisen yhtiön suomalainen tytäryhtiö Operail Finland puolestaan on perustettu 2019 ja se on vielä Fenniarailiakin pienempi.

Alan yritykset odottavat VR:n ratkaisuja ja niin odottavat myös ympäristöaktivistit, jotka haluaisivat lopettaa kaikenlaiset ja etenkin hiilikuljetukset Venäjältä.

Leena Brandt / Verde

27.4.2022 14:18

Tilaa uutiskirje!

Teemme Verdeä pääosin vapaaehtoisvoimin. Voit tukea vihreää journalismia tilaamalla viikoittaisen uutiskirjeen.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Kuuntele Verden podcastia!

Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon

Kuuntele Verden podcastia: Hautala & Hassi: Halki, poikki ja pinoon