Tutkimus: lihankulutus vähenee tehokkaammin vetoamalla terveyteen ja luonnonperintöön
Lihansyönnin vähentämiseen tähtäävät kampanjat voisivat olla tehokkaampia, jos ne keskittyisivät terveyshyötyihin tai korostaisivat vesistöjen ja maaperän saastumisen haittoja kansakunnan luonnonperinnölle, ehdottaa väitöstutkija Steven Schoenmaker Hankenilta.

Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa, ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan, ja miksi.
Väitöskirjassaan kauppakorkeakoulu Hankenilla Steven Schoenmaker tutki muun muassa sitä, millä tavoin lihansyönti liittyy moraalisiin asenteisiin ja motivaatioon vähentää lihankulutusta. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä professori Jaakko Asparan ja professori Per Kristenssonin kanssa.
"Tutkimuksemme mukaan liberaaleja arvoja – kuten muiden auttamista, oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa – kannattavat ihmiset ovat motivoituneempia vähentämään lihankulutusta terveyden, ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin vuoksi. Motivaatiostaan huolimatta nämä kuluttajat eivät ole kuitenkaan vähentäneet lihankulutustaan", Schoenmaker toteaa.
Sen sijaan konservatiivisia arvoja – kuten uskollisuutta omaa perhettä ja maata kohtaan sekä auktoriteettien kunnioitusta – kannattavat ihmiset eivät Schoenmakerin mukaan ole ainoastaan huonosti motivoituneita vähentämään lihankulutusta eläinten tai ympäristön vuoksi vaan myös vastustavat sitä aktiivisesti.
"Tämä on tärkeä havainto, sillä nykyiset lihankulutuksen vähentämiseen tähtäävät kampanjat korostavat usein ympäristövaikutuksia ja eläinten hyvinvoinnin, mikä ei välttämättä herätä vastakaikua moraaliarvoiltaan konservatiivisissa kuluttajissa", Schoenmaker toteaa.
Sen sijaan hän ehdottaa, että kampanjat voisivat olla tehokkaampia, jos ne keskittyisivät terveyshyötyihin tai korostaisivat vesistöjen ja maaperän saastumisen aiheuttamaa haittaa kansakunnan luonnonperinnölle.
Kun viesti räätälöidään erilaisten moraalikäsitysten mukaan, kampanjat voivat puhutella laajempaa yleisöä ja mahdollisesti lisätä kestäviä ruokailutottumuksia.